Wat een leuke week in het thema "ontbijt" moest worden werd helaas overschaduwd door het verlies van het broertje van Louis.
Daarom hebben we op dinsdagochtend samen (juf Hilde en ik) aan de kleuters een verhaaltje over "dood" verteld. Dat verhaaltje hebben we jullie ook doorgestuurd.
Nadien hadden de kindjes de nood om een tekening voor Jesse en Louis te maken.
Ze deden heel erg hun best om er een mooie tekening van te maken.
We hebben de kleuters de hele week de gelegenheid gegeven om te vertellen over Jesse en Louis. En dat hebben ze ook op verschillende momenten in de week gedaan.
Maar we maakten ook tijd om het thema "ontbijt" aan te brengen. Dat kan je het best door met een ontbijt te beginnen. We situeerden het ontbijt in de dag (als we opstaan gaan we eten, dat eten heet "ontbijt")
Kleuters konden het verschil ontdekken tussen een brood, een sneetje brood en een boterham.
Als we opstaan, dan ontbijten we.
Dit is een brood, 2 brodenYelenah bracht sandwiches mee. Ze zijn veel kleiner dan een brood.
een sneetje wit brood
een sneetje bruin brood
smeerkaas
ruiken aan de choco
en aan de confituur
proeven hoort er ook bij natuurlijk
en het is lekker
zelf een boterham smeren met choco
een tweede boterham met confituur. hmmm dat smaakt!
Tijdens het godsdienstmomentje hebben we aandacht besteed aan "verdriet hebben". Dit paste perfect op deze dag! We hebben dan ook een kaarsje aangestoken voor Jesse en we hebben mekaar nadien veel geknuffeld. Dat was nodig!
Op woensdag hebben de kleuters met juf Hilde met noppenplastiek en verf afdrukken gemaakt op een grote flap papier.
Nadien werd er gewerkt rond de rangorde. (de eerste, de tweede, de derde,....)
Vrijdag hebben we eerst aan de tafel gewerkt.
Na de speeltijd zijn we aan de slag gegaan om een broodje te maken. We hebben bloem, water, gist en een beetje boter nodig om een broodje te kunnen maken.
Een brood moet rusten (rijzen) en daarna moeten we het even kneden. Dat kunnen de kleuters al heel goed en ze doen het met heel veel enthousiasme.
Na nog een rijsbeurtje mocht het brood in de oven.
Spannend hoe het eruit ging komen!!!
de bloem in de kom
maar eerst toch even proeven
het zout mag er ook bij
Kim tekent elke stap zodat we het heel goed kunnen begrijpen.
ruiken aan de gist
en de gist mag er ook bij
roeren in de kom is heel erg leuk
en dan mag er nog water bij
dan zit alle in de kom en kan de machine draaien.
het deeg is klaar, nu moet het even rusten
kneden
en kleine broodjes maken
klaar voor de oven
Namiddag heeft juf Hilde met de kleuters een spelletje gespeeld.
Natuurlijk moest het brood ook eens geproefd worden, dus kregen de kleuters nog eens de gelegenheid om zelf een boterhammetje te smeren en lekker op te smullen.