vrijdag 18 februari 2022

week van 14 tot 18 februari thema "kleurenmonsters"

 Dag beste lezers van deze blog,

Deze week hebben we volledig ingezet op het thema "kleurenmonsters". Kleurenmonsters zijn monstertjes die elk een andere kleur hebben. Elke kleur staat voor een bepaalde emotie.

verschillende kleuren staat voor: helemaal verwart zijn, niet weten wat er met je aan de hand is.
Rood staat voor boos zijn.
Roos staat voor verliefd zijn.
Geel staat voor blij zijn.
Blauw staat voor verdrietig zijn.
Groen staat voor zich rustig voelen.
Zwart/grijs staat voor bang zijn.

Op maandag hebben we de inleiding gedaan van het thema. Er lag een gele draad in de onthaalhoek??? Waar ging die naartoe? We hebben de draad gevolgd en vonden een kleurenmonster die helemaal in de war was. 

We namen het kleurenmonster mee naar de kring en hebben het verhaaltje van alle kleurenmonsters verteld.

Nadien kreeg elke kleuter een groen kleurenmonster met een lange draad aan. De draad mocht om het monster gewikkeld worden. Een motorische oefening voor de kleuters. 
Nu was het kleurenmonster helemaal in de war.

  


We deden ook nog krullenboloefening. Voor enkele kleuters leerden we de lussen omhoog, voor weer andere kleuters werd de cirkel geoefend. We maakten van alle schrijfoefeningen mooie clowntjes.

 

Op dinsdagochtend hebben we met de hele school een momentje gehad waarbij we een minuutje stilte hebben gehouden voor Jesse, het broertje van Louis die vorige week gestorven is. Dit was een intens maar mooi moment voor alle kinderen van onze school.

Daarna mochten de kleuters bij juf Hilde de taakjes in de mandjes maken. 
We deden een teloefening waarbij we leerden over de begrippen: veel, weinig, meer, minder en 1 meer. 
Daarbij leerden we programmeren. kleuters leerden de weg maken die het kleurenmonster moet maken tot bij het potje waarin de gevoelens terecht kunnen komen.
Bij juf Hilde mochten de kleuters een kleurenmonster leren tekenen.
Op woensdag mochten de kleuters samen met juf Hilde een kleurenmonster schilderen. Iedereen koos voor een andere kleur.

Er werd ook gewerkt aan de rangorde. Het was al veel geoefend in de klas met materiaal daarom werd het deze keer op papier geoefend.

Op het einde van de voormiddag werd er gezongen. De kleuters konden het liedje op de tv meevolgen.
Op donderdag maakten we de taakjes van de mandjes en oefenden we de schrijfmotoriek met krullenbol. Tijdens het onthaal hebben we  een rijmoefening gemaakt. 


Namiddag hebben we geknutseld. We verfden eerst een gezichtje in onze eigen huidskleur. 
Nadien zullen we er nog ogen, neus en verschillende mondjes op maken. Maar het resultaat zullen jullie weldra in de boekentas vinden.
We zijn ook gestart met het maken van een gevoelensboekje. Bij elke emotie worden verschillende oefeningen bij gemaakt. 

Tussendoor oefenden we op het juist sorteren van de gevoelens. 
Elk kleurenmonster kreeg foto's die bij dat kleurenmonster passen. Niet zo een makkelijke opdracht!
Op vrijdag hebben de kleuters aan de tafel gewerkt met juf Hilde.

We hebben ook  een nieuwe letter aangeleerd. Deze keer was het de letter 'OO' van brood, rood, roos, doos. 
We maakten met lego de letter 'OO' als verwerking op deze activiteit.



Namiddag mochten de kleuters met juf Hilde een gezelschapsspelletje maken. Dit stond ook in het teken van de kleurenmonsters uiteraard.

Om de week te eindigen keken we even Tv terwijl het buiten begon te stormen. Lekker gezellig!